تغذیه سالم برای کودکان

تغذیه سالم برای کودکان

با این ۸ نکته کودک تون رو به خوردن غذای سالم عادت بدهید:
 وقت شام! در حالی که همه دور میز نشسته اید بچه ها بینی شان را از سالاد سبزیجاتی که درست کرده‌اید گرفته‌اند و اصرار دارند که برای شان ناگت مرغ و ماکارونی درست کنید.
چه معلم مهدکودک باشید و یا پرستار کودک یا پدر و مادر کلافه از روش تغذیه فرزندتان، از نقش تغذیه سالم در رشد و میزان انرژی کودکان آگاهی دارید. پس نیاز به چند ترفند دارید تا در این نبرد پیروز شوید.
ما با متخصصان مراقبت از کودک تغذیه صحبت کرده‌ایم تا پاسخ سوال شما را بدهند: چگونه بچه ها را به خوردن غذای سالم عادت بدهیم؟
این هشت ترفند را امتحان کنید تا هنگام صرف غذا از نتایج آنها شگفت زده شوید. البته قول نمیدهیم که کودک دوساله شما تکه های هویجش را روی زمین نیندازد. اما این ایده ها کمکتان میکنند تا در جهت در گام های مثبتی بردارید.

تغذیه کودک
 

 

۱. گزینه های پیشنهادی ارائه دهید
هیچ کس دوست ندارد مجبور به انجام کاری شود،به خصوص کودکان نوپا و بچه های بزرگتر که به دنبال کسب استقلال هستند. این اصل هنگام غذا هم صدق میکند. گرچه ممکن است انتخاب بین برش های سیب و کرفس با کره بادام زمینی چندان تفاوت زیادی نداشته باشد اما به بچه ها حس استقلال میدهد و در عین حال شما تغذیه ی آنها را کنترل میکنید.
کودک شما از اینکه یک غذای جدید و سالم را امتحان کند هیجان زده می شود و فکر می کند این، ایده ی او بوده است.کودکان از برنامه ریزی در مورد غذا لذت میبرند. مشارکت دادن آنها باعث میشود نظرشان را بگویند و احساس کنند که شنیده میشوند و به جای اینکه در هر وعده از شما ماکارونی بخواهند،آنهارا راهنمایی کنید تا هر وعده غذایی باید شامل چه چیزهایی باشد بعنوان مثال حداقل ۳ وعده سبزیجات،یک وعده کربوهیدرات و یک وعده پروتئین میتواند مناسب باشد.


۲. بگذارید خودشان بشقابشان را پر کنند
اجازه دادن به فرزندان در کنترل بشقابشان روش دیگری است که باعث میشود استقلال خود را اعمال کنند و علاقه مند به امتحان کردن غذاهای جدید شوند. ممکن است مدتی طول بکشد اما اگر حق انتخاب داشته باشند، تمایل بیشتری به افزودن غذاهای سالم به بشقابشان دارند.


۳. موادغذایی را باهم ترکیب کنید
کودکان به طور طبیعی دوست دارند چیزهای جدید را کشف کنند.غذاهای سالم را با گزینه های سالمی که کودک شما قبلا امتحان کرده و علاقه داشته ترکیب کنید. در طول ۵ سال اول زندگی، آنها در حال یاد گیری اینکه چه چیزی،چه زمانی و چه مقدار بعنوان غذا بر اساس فرهنگ خانواده خورده میشود هستند.
در حالیکه ذائقه آنها در حال شکل گیری است حتما آنها را با انواع غذاها،سبزیجات و میوه های تازه، غلات کامل و پروتئین ها آشنا کنید. اگر تمایلی به امتحان خوراکی جدید ندارند یا در ابتدا طعم آن را زیاد دوست ندارند،سعی کنید آن خوراکی را با چیزی که دوست دارند مکمل کنید. به عنوان مثال اگر علاقه ای به خوردن هویج ندارند سعی آن را با سسی که دوست دارند آغشته کنید یا کلم بروکلی را در املت یا ماکارونی و پنیر استفاده کنید.


۴.میان وعده های هوشمندانه
میان وعده ها برای کودکان و بزرگسالان ضروری هستند. اما حواستان باشد که حجم میان وعده را برای کودکان کوچک نگه دارید.مخصوصا اگر میان وعده نزدیک به زمان وعده اصلی باشد تا اشتهای کودک از بین نرود.
خیلی آسان است که یک بسته کراکر به کودک بدهید اما راهکار مناسبی برای ایجاد عادت غذایی سالم نیست. میان وعده ها باید سرشار از پروتئین و فیبر باشند تا کودک را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارند.
میان وعده های زیر میتوانند پیشنهاد خوبی باشند:
کراکر های غلات کامل با پنیر
برش های سیب با کره بادام زمینی
آجیل
برش های هویج یا کرفس با هوموس
تخم مرغ  آبپز
انگور
ذرت بو داده بدون نمک


۵. پشت صحنه غذاها را به کودکان نشان بدهید
کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند با آنها به مزرعه یا بازار محلی میوه فروشی بروید تا از نزدیک سبزیجات میوه ها غلات و لبنیات را ببینند اشکال و رنگ های آنها را درک کنند و همراه با شما بهترین شان را دستچین کنم همچنین می توانید تصاویر یا فیلم هایی که نحوه عملکرد غذا در بدن را توضیح می دهد نشان بدهید.


۶.همراه با آنها آشپزی کنید
اگر بچه ها در پخت غذا مشارکت داشته باشند تمایل بیشتری به خوردن غذا دارند .کارهایی مثل هم زدن مواد درون کاسه ،اندازه گیری مواد ،ترکیب کردن مواد سالاد ممکن است کارهای ساده به نظر برسند اما موجب می‌شود ببینند چگونه مواد غذایی کنار هم قرار می گیرند و در آینده خودشان وعده های غذایی سالم درست کنند.
پخت و پز با کودکان کمی کند تر و ساده تر است اما به نتیجه ها ش می ارزد.


۷.آنها را مجبور نکنید
همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد انتخاب یک عنصر اصلی در تشویق کودکان به خوردن غذاهای سالم است.
امتحان غذاهای جدید ،همراهی آنان در پخت غذا می تواند بسیار موثر باشد اما بعید است که آنها عاشق هر غذایی باشند مخصوصاً اگر کودک شما جزو کودکان به اصطلاح بد غذا باشد .برای این دسته از کودکان طعم غذاها را چندین بار با چاشنی های مختلف تغییر دهید.
اما هرگز آنها را تحت فشار قرار ندهید و وادار به خوردن غذای خاصی نکنید فقط آنچه را که می‌توانید برای تشویق شان انجام دهید.


۸. الگو سازی کنید
کودکان بسیار تحت تاثیر محیط خود هستند آن محیط می‌تواند شامل فرهنگ رسانه و خانواده باشد .از میان این ها ،والدین بیشترین تاثیر را در شکل گیری عادات تغذیه ای دارند .روش تغذیه سالم یا بی نظم در درون خانواده شکل می گیرد پس سعی کنید کودکان را در معرض غذاهای سالم و جدید قرار دهید و وقتی غذای سالم را انتخاب می‌کنند از آنها تعریف کنید.
اطمینان حاصل کنید که اطرافیان کودک هم غذای سالم می خورند بنابراین آنها این افراد را برای خود الگو می کنند.

برای داشتن عادات غذایی سالم در کودکان استرس را از آنها دور کنید
اکنون که راهکارهای ایجاد عادت غذایی سالم را مطالعه کردید وقت آن است که آنها را به کار گیرید تا بتوانید این عادت های سالم را به نسل بعدی منتقل کنید.

تغذیه کودک