خوردن احساسی و خوردن فیزیکی

خوردن احساسی و خوردن فیزیکی

خوردن احساسی و خوردن فیزیکی
آیا چیزی میخورید تا احساس بهتری داشته باشید یا استرستان را برطرف کنید؟
نکات زیر میتواند به شما کمک کند تا از خوردن احساسی دست بکشید،با ولع مصرف مبارزه کنید،عوامل محرک را شناسایی کنید و روش های بهتری برای کنترل احساسی تان پیدا کنید.


اول از همه ببینیم خوردن احساسی چیست؟
ما همیشه فقط برای رفع گرسنگی غذا نمی خوریم، بلکه بسیار پیش آمده که برای تسکین استرس یا پاداش دادن به خود،به خوردن خوراکی ها روی می آوریم ومعمولا اینطور مواقع تمایل به خوردن غذاهای ناسالم،شیرینی و خوراکی های مضر داریم. ممکن است وقتی احساس ناراحتی میکنید بستنی میل کنید، اگر احساس بی حوصلگی و تنهایی میکنید یک پیتزا سفارش دهید ولی این را بدانید خوردن های احساسی نه تنها مشکلات را برطرف نمی کند ، بلکه پس از آن هم مسئله ی اصلی باقی می ماند و هم به دلیل پرخوری احساس گناه می کنید.
گهگاه خوردن غذا به عنوان پاداش یا جشن گرفتن لزوما چیز بدی نیست اما وقتی برای تسکین استرس و مشکلی که برایتان پیش آمده این کار را میکنید در واقع در یک چرخه ناسالم گیر میکنید.


تفاوت بین گرسنگی احساسی و گرسنگی جسمی:
تفاوت بین این دو کمی پیچیده است به خصوص اگر شما به طور منظم از غذا برای مقابله با احساسات خود استفاده می کنید.
اما نشانه هایی هستند که میتوانید به کمک آنها گرسنگی احساسی و جسمی را از یکدیگر جدا کنید

گرسنگی جسمی گرسنگی احساسی
به تدریج بروز میکند به طور ناگهانی بروز میکند
باید فورا برطرف شود میتوان صبر کرد
غذاهای راحت و خاص را طلب میکند گزینه ی خاصی طلب نمیکند
با سیر شدن متوقف میشود با شکم سیر ارضا نمیشود
 بعد از رفع گرسنگی احساس بدی در فرد ایجاد نمی کند احساس عذاب وجدان ایجاد میکند

 

عوامل محرک خوردن احساسی را شناسایی کنید

 دلایل رایج در خوردن احساسی:
۱. 
در شرایط استرس،بدن شما مقادیر زیادی هورمون استرس-کورتیزول- را تولید میکند. کورتیزول اشتیاق به غذا های شور،شیرین و سرخ شده را تحریک میکند. غذاهایی که انرژی و لذت را در شما ایجاد میکنند. هرچقدر استرس کنترل نشده در زندگی بیشتر باشد،تمایل بیشتری به خوردن غذا برای تسکین عاطفی خواهید داشت.


۲. برطرف کردن احساسات: غذا خوردن میتواند راهی موقتی برای فروکش احساسات ناراحت کننده از جمله خشم، ترس، غم ، اضطراب، تنهایی کینه و شرم باشد.درحالیکه خود را با غذا تسکین میدهید میتوانید از عوامل ناراحت کننده که ترجیح میدهید احساس نکنید جلوگیری کنید.


۳. احساس بی حوصلگی: گاهی چیزی میخوریم فقط برای اینکه احساس بی هدفی و عدم رضایت از زندگی را از خود دور کنیم.


۴. عادت های کودکی: اگر در دوران کودکی والدین شما با دادن خوراکی ها بهتون پاداش می دادند یا وقتی که گریه می کردید به شما شیرینی و شکلات می دادند، این عادتها میتوانند به بزرگسالی هم منتقل شوند.


۶. تاثیرات اجتماع: قرار گرفتن در کنار یکدیگر برای صرف غذا راهی عالی برای رفع استرس است.اما میتواند به پرخوری منجر شود و یا شاید خانواده یا حلقه دوستانتان شما را به پرخوری ترغیب کنند.

 

گزینه های جایگزین برای خوردن احساسی:
-   اگر افسرده یا تنها هستید: با کسی که صحبت کردن با او حس بهتری به شما میدهد تماس بگیرید. با حیوان خانگی خود بازی کنید یا یادداشتی برای خود بنویسید.
-   اگر مضطرب هستید: انرژی عصبی خود را با رقصیدن با آهنگ مورد علاقه تون، فشار دادن توپ استرس یا پیاده روی سریع برطرف کنید.
-   اگر خسته اید: یک فنجان چای گرم بنوشید، دوش بگیرید، شمع و عود روشن کنید یا خود را در یک پتوی گرم بپیچید.
-   اگر حوصله ندارید: یک کتاب خوب بخوانید. به فعالیتی که به آن علاقه دارین بپردازید.
-   اگر ولع خوردن چیزی دارید کمی مکث کنید پیش از آنکه اقدام به خوردن کنید.


غذا خوردن در حالیکه کارهای دیگری را نیز انجام میدهید مانند تماشای تلویزیون، رانندگی،بازی یا صحبت کردن با تلفن می تواند مانع لذت بردن کامل از غذایتان بشود. از آنجا که ذهن در جای دیگری مشغول است حتی اگر دیگر گرسنه نباشید ولی باز هم ادامه میدهید. سعی کنید آهسته تر غذا بخورید، به بافت و رنگ و شکل غذا توجه کنید. اینطوری فرصت دارید تا پیغام سیری به مغز برسد.


خود را با سبک زندگی سالم عادت بدهید:
وقتی از نظر جسمی احساس قدرت و آرامش دارید بهتر میتوانید با مسائل کنار بیایید. برعکس وقتی خسته و درگیر هستید کوچیکترین محرک شما را به سمت یخچال هدایت میکند.
ورزش روزانه را در اولویت قرار دهید: فعالیت بدنی سطح انرژی شما را متعادل نگه میدارد و یک کاهنده استرس قوی است.
۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید: کمبود خواب تمایل به خوردن شیرینی جات برای جبران کمبود آنرژی را بیشتر میکند.
برای داشتن آرامش وقت بگذارید: به خودتان اجازه بدهید هر روز حداقل ۳۰ دقیقه برای استراحت و از بین بردن فشار روحی وقت بگذارید. در این زمان از مسولیت های خود فاصله بگیرید تا شارژ شوید.
با دیگران ارتباط برقرار کنید: اهمیت روابط نزدیک و فعالیت های اجتماعی را دست کم نگیرید. گذراندن وقت با افراد مثبتی که زندگی شما را تقویت میکنند شما را در مقابل اثرات منفی استرس محافظت میکنند.